Demensvidensportalen bruger Javascript, men du har slået dette fra i din browser. Overvej at aktivere Javascript for at få den bedste oplevelse af portalen.
Information om cookies: DemensCentrum Aarhus bruger cookies til at opsamle statistik for brug af hjemmesiden. Du kan acceptere brugen af cookies eller læse mere om vores cookies.
 
 
Senest ændret
Mine rapporter
Tildelte rettigheder

Badesekvens

Resumé
En borger som gennem lang tid ikke har brudt sig om at få hjælp til nedre hygiejne. Borger kan ofte slå i den situation hvor hun har brug for hjælpen, hun kan ikke selv varetage sin omsorg ved personlig hygiejne. Borgeren får i optagelsen hjælp af to sosu. ass. som har klare aftalte roller ”hvem gør hvad”. Borgeren får hjælp til at komme ud af sengen, og følges på badeværelset får hjælp til brusebad af og påklædning. Alt sker uden at hun bliver vred og slår
Konklusion
Borger får et bad, og ses efterfølgende tilpas, dette ses (...)

Borger får et bad, og ses efterfølgende tilpas, dette ses ved at hun ikke som oftest kaster med ting i sin lejlighed, ex en kop eller mad. Borger slog ikke ud efter to personaler i de ca. 20 minutter badet varede.

Badet lykkes, primært fordi personalet anvender kommunikation afstemt efter borgers sproglige ressourcer

Deltagere: Navne og stillinger
Marte Meo konsulent SoSu-assistent (...)
Marte Meo konsulent SoSu-assistent
Specifik beskrivelse af problem
Omsorgspligten træder i kraft, en borger har brug for at (...)

Omsorgspligten træder i kraft, en borger har brug for at blive vasket forneden/ bad.

Konkret indsats
Borger har brug for tid på sengekanten, sidder med en (...)

Borger har brug for tid på sengekanten, sidder med en personale og kan så rejse sig. Der er forberedt hvad der skal bruges på badeværelset. Den ene personale er ”bare hænder”, hun følger med i alt på tæt hold, for at kunne gribe ind ved behov. Hun holder i hånden og er meget nærværende, dette ses ved at hun ser hele tiden på borger, hun står roligt, og siger ikke noget. Den anden er den der holder kontakten, dette ses ved at hun taler med borger i et roligt toneleje, fortæller hvad der skal ske, kigger på borger, vasker borger, og snakker et sprog der matcher borger (her mere lyde end ord, og meget følelse lagt i betoningen).

Tese/faglig refleksion
Når en borger får hjælp hvor der er taget højde (...)

Når en borger får hjælp hvor der er taget højde for at to personaler, der har hver deres roller, skabes der tryghed, og borger kan mærke, at der er styr på det.

Som udgangspunkt er al kontakt bedst ved en til en.

Som udgangspunkt ved to personer er den der har kontakten også den der handler og vasker. Hvis det er 2. Personen der taler og 2. Personen der vasker, kræver det stor opmærksomhed af begge personaler for så skal handlinger koordineres ved at første personen er tydelig med hvad der skal ske, og 2. Personen informerer lige i sekundet før handlingen går i gang.

Det at være to kolleger kan give fordele og ulemper:

Fordele: der kan være behov for helt fysisk at man skal være to, en til at holde ved, hjælpe med forflytning/vending. At en borger kan have brug for at holde i hånden og trøste, at en borger kan have brug for at en anden tager over, alliance med den gode/ onde. Bevidst valg når der arbejdes med sidstnævnte.

Ulemper: kan være massivt for en borger at have to personer så tæt på sig, kan blive aggressiv over dette (for meget stimuli), hvis ikke der er lavet aftaler før opstart så kan en borger opleve sig talt hen over hovedet, og ekskluderet at selskabet.

Når kommunikation er afstemt borgers funktionsniveau, skabes der en relation, som gør borger tryg. Dette understøtter ressourcer, og disse ressourcer kan vedligeholdes.

Afstemt kommunikation kan være på handlinger, følelser og verbalt.

Handlinger: vise ex. En vaskeklud /hårshampoo i sammenhæng med at det skal bruges.

Følelser: tonelejet kan matches ind på borgers hvis borger er meget trist, så skal tonen findes lige en tand højere. Så kan en borger hæves i stemning. Hvorimod en borger der er i for højt gear, kan denne nedbringes i aktivitetsniveau ved at virker roligere og roligere i egen fremtoning.

Verbalt: Her skal spørgsmål kun stilles hvis kendskabet til en borger er så stort at denne kan tage stilling til et svar. Nogle borgere kan besvare spørgsmål hvis det er meget enkelt ex to bluser fremme og ”hvilken vil du have på?”, eller ”Vil du have denne på (rækker blusen frem) eller denne på (rækker den anden bluse frem)”.

Undlade at stille spørgsmål er respektfuldt når en borger ikke længere kan træffe valg, svare på spørgsmål fordi ordene og sammenhængen ikke længere er begribelig.

Så kan det at fortælle hvad der skal ske, ex ”jeg vasker dit hår” i stedet for ”må jeg vaske dit hår. Være en god taleform. Når en sætning formuleres, så kan ordvalget med fordel være afstemt efter borgers livshistorie. Nogle borgere ønsker ikke at høre” nu SKAL du vaskes” i stedet kan anvendes ”jeg hjælper dig med et bad”.

Andre refleksioner
Hvordan var afstemningen planlagt med hinanden? Hvordan havde personalet gjort (...)

Hvordan var afstemningen planlagt med hinanden? Hvordan havde personalet gjort sig klar til at være nærværende?

Resultat
Borger får et bad, og ses efterfølgende tilpas, dette ses (...)

Borger får et bad, og ses efterfølgende tilpas, dette ses ved at hun ikke som oftest kaster med ting i sin lejlighed, ex en kop eller mad. Borger slog ikke ud efter to personaler i de ca. 20 minutter badet varede.

Observationer/læring
Badet lykkes, primært fordi personalet anvender kommunikation afstemt efter borgers (...)

Badet lykkes, primært fordi personalet anvender kommunikation afstemt efter borgers sproglige ressourcer

Anbefalinger
Afstem sproget efter borgers funktionsniveau. Se uddybende forklaring ovenfor. Have aftalt (...)

Afstem sproget efter borgers funktionsniveau. Se uddybende forklaring ovenfor.

Have aftalt fordeling af roller før opstart af hjælp hos en borger. Se uddybende forklaring ovenfor.

Skab plads til at forberede sig og afslutte et sådan besøg.

Bedøm artiklen

Dig:
/5
Snit:
Tak for din bedømmelse (du gav /5). Du kan ændre din bedømmelse ved at genindlæse siden.

Værktøjer

Øvrige emneord

Ingen emneord tilknyttet denne artikel

Dokumentinfo

Publiceret af
DemensCentrum Aarhus Webmaster
03.03.2014 kl. 15:07:31

Senest revideret af
Anders Kristian Krogager Andersen
26.03.2015 kl. 10:05:01

Hop til afsnit