Demensvidensportalen bruger Javascript, men du har slået dette fra i din browser. Overvej at aktivere Javascript for at få den bedste oplevelse af portalen.
Information om cookies: DemensCentrum Aarhus bruger cookies til at opsamle statistik for brug af hjemmesiden. Du kan acceptere brugen af cookies eller læse mere om vores cookies.
 
 
Senest ændret
Mine rapporter
Tildelte rettigheder

Alliance

Resumé
I forskellige sammenhænge står man som fagperson med en udfordring, hvor man med egne handlinger og ord kan optrappe en tilspidset situation. Praksiseksemplet illustrerer en række eksempler på anvendelsen af alliance-dannelse, der modvirker optrapning af konflikter.
Udarbejdet af - navne og stillinger
Anders Kristian Krogager Andersen, demensfaglig konsulent Eksempler hentet fra: Alice Grünspan, (...)

Anders Kristian Krogager Andersen, demensfaglig konsulent

Eksempler hentet fra: Alice Grünspan, Social- og sundhedsassistent, Kitty Degn Hansen Social- og sundhedsassistent, Lene Brolund-Jensen, demenstræner.

Beskrivelse af praksiseksemplet
I arbejdet med mennesker med demens vil man ganske ofte (...)

I arbejdet med mennesker med demens vil man ganske ofte opleve, at personen med demenssygdom kan have en opfattelse af virkeligheden, der ikke stemmer fuldstændig overens med det egentlig gældende. I samme kategori kan man opleve, at en person med demens handler på måder, der kan virke "forkerte", hvis man ser det med en rask persons øjne, eller de kan have holdninger og oplevelser af andre personer, der kan skabe modvilje og vrede. 

Udfordringen er i disse situationer, at man som fagperson med sine handlinger og opførsel ikke øger den potentielle konflikt i situationen, men med bevidste valg af ord og handlinger sørger for at imødekomme personen med demens. Den metode kalder vi for alliancen. 

F.eks. oplevede en ældre dame, der boede i specialboligerne - ifølge hendes egne udsagn - at der hele tiden var nogen efter hende. Hun var konstant urolig og til trods for støtte fra personalet, kom hun hele tiden ud fra sin lejlighed og var meget oprørt. Der blev afprøvet forskellige tiltag, og det der tydeligst virkede var, at anerkende hendes bekymring og f.eks. sige: "Jeg skal nok hjælpe dig mod dem". Der var altså ikke tale om, at korrigere hendes opfattelse af virkeligheden, men i stedet at skabe en fælles forståelse og verbal alliance. Damen faldt til ro i bevidstheden om, at hun ikke var alene.

Et andet - noget anderledes - eksempel var en herre, der ikke længere kunne finde toilettet og derfor lod vandet på gulvet, hvor han var. Ganske oplagt ville dette skabe frustrationer hos personale og eventuelt medbeboere, men det var tydeligt, at herren selv havde en fornemmelse af, at det var forkert. Derfor var der en risiko for at optrappe situationen, hvis man ikke valgte sine ord med omhu. Løsningen var her en verbal alliance og til dels afledning, hvor en medarbejder ganske enkelt bandede lidt og sagde: "Det er da også p....... med det utætte tag". Herved blev opmærksomheden flyttet fra problemet og der blev skabt alliance mellem manden og medarbejderen mod taget. Situationen - som ofte gentog sig - blev aldrig en konfrontation.

Et sidste eksempel, som er set og handlet på i flere situationer, er når en beboer er vred i plejesituationen og skælder ud på bestemte medarbejdere. Der bliver f.eks. sagt: "Han er uduelig" eller "hun kan ikke finde ud af noget". Her kan en kollega ofte med held skabe en alliance med beboeren ved f.eks. at sige: "Nå, hun (eller han) plejer ellers at være dygtig". Der bliver altså hverken be- eller afkræftet, men beboeren anerkendes i sin nuværende situation samtidig med at muligheden for at åbne døren for den "dårlige" medarbejder bibeholdes. Alliancen mellem den "gode" medarbejder fører som oftest til, at vreden fortager sig, og man kan tale om andet.

Konklusion
Den samlede konklusion på anvendelsen af alliance-metoden er, at det (...)

Den samlede konklusion på anvendelsen af alliance-metoden er, at det i langt de fleste tilfælde er et meget stærkt redskab. Det skal anvendes bevidst og med sigte på at anerkende personen i den tilstand og situation vedkommende befinder sig i, men så har man også gode muligheder for at afbøde potentielle konflikter og skabe en bedre stemning i situationen. 

Bedøm artiklen

Dig:
/5
Snit:
Tak for din bedømmelse (du gav /5). Du kan ændre din bedømmelse ved at genindlæse siden.

Værktøjer

Mærke

Intet mærke tilknyttet denne artikel

Øvrige emneord

Dokumentinfo

Publiceret af
Anders Kristian Krogager Andersen
21.04.2015 kl. 12:57:16

Senest revideret af
Anders Kristian Krogager Andersen
10.09.2015 kl. 14:46:43

Hop til afsnit