Demensvidensportalen bruger Javascript, men du har slået dette fra i din browser. Overvej at aktivere Javascript for at få den bedste oplevelse af portalen.
Information om cookies: DemensCentrum Aarhus bruger cookies til at opsamle statistik for brug af hjemmesiden. Du kan acceptere brugen af cookies eller læse mere om vores cookies.
 
Senest ændret
Mine rapporter
Tildelte rettigheder

Akutord som støtte til verbalt urolig person

Resumé
For at lette kommunikationen aftales en række såkaldte "akut-ord" til at bruge i bestemte situationer
Udarbejdet af - navne og stillinger
Lene Brolund, ergoterapeut og demenstræner. (...)

Lene Brolund, ergoterapeut og demenstræner.

Beskrivelse af praksiseksemplet
I forbindelse med at en dame i plejeboligerne var meget (...)

I forbindelse med at en dame i plejeboligerne var meget urolig, grænsende til udadreagerende adfærd, oplevede personalet især udfordringer i forbindelse med kommunikationen. Oplevelsen var, at det næsten ikke var muligt "at gøre noget rigtigt" i følge damen. Personalet blev mødt med skæld ud og meget modvilje, og dermed var samspillet mellem beboer og personale besværet.

For at løse udfordringen blev der arbejdet med flere forskellige aspekter. Først og fremmest blev der lavet klare aftaler om tilgangen til personen. Aftalen blev at alle altid anvendte anerkendende tilgang. Samtidig aftaltes, at man skulle følge alle handleinitiativer og følelsesmæssige initiativer. Endelig blev der aftalt retningslinjer for, hvordan man talte til damen.

Principperne for aftalen var:

  • undlade realitetsorientering - dvs. undgå konflikt
  • brug "jeg"-form i stedet for "vi" - dvs. man skal undgå at sige f.eks. "vi har aftalt..." da borgeren ikke ser sig selv i den aftale
  • brug personens navn
  • gentag gerne de spørgsmål personen stiller - derved opnås pause og afledning
  • observér hvilke spørgsmål personen stiller og del med kolleger. Borgeren stiller de samme spørgsmål og har brug for de samme svar for at blive bekræftet

Herefter blev lavet en række konkrete eksempler på "akut-svar" eller "akut-ord". Dvs. ord man kunne bruge, når man talte med damen. Det var f.eks.:

  • Damen siger: "Jeg går ind til mig selv" - personalet svarer: "Det var dejligt at se dig, [navn]" eller "Du er altid velkommen her, [navn]" eller "Det var dejligt at være sammen med dig, [navn]"
  • Damen siger: "Jeg flytter om 2 år" - personalet svarer: "Det lyder rigtig dejligt, [navn], får du så en 2-værelses?"
  • Damen siger: "Nu skal jeg bare have malet, det skal være hvidt" - personalet svarer: "det er også en flot farve til dine møbler, [navn]".
  • Damen siger: "Jeg går snart i LIDL og køber smøger" - personale svarer: "Så får du også lidt frisk luft, [navn]".
  • Damen siger: "Jeg tager en taxa hjem til min datter" - personale svarer: "Det lyder da rigtig hyggeligt, [navn]".
Konklusion
Metoden lettede arbejdet omkring damen. Især for den del af (...)

Metoden lettede arbejdet omkring damen. Især for den del af personalet, der var i stand til at stå fast i samtalen og være tydelige og som benyttede de aftalte sætninger. Det var åbenlyst, at hvis man var utydelig og vævende i sine udmeldinger, så virkede metoden ikke og dermed var kommunikationen med damen nærmest umulig.

Konklusionen var dermed, at så længe personalet var klare og tydelige og fulgte aftalerne, så lykkedes det. Det skyldtes bl.a. at metoden ikke gav damen mulighed for såkaldt "splitting" - dvs. at hun kunne sige, at den ene medarbejder havde sagt én ting mens en anden sagde noget andet. Der lå altså en kollegial støtte i metoden. Samtidig lå der en støtte til damen i metoden i og med, at når alle medarbejdere havde de samme udmeldinger, så var den verden damen mødte ikke forvirrende men klar og tydelig.

Bedøm artiklen

Dig:
/5
Snit:
Tak for din bedømmelse (du gav /5). Du kan ændre din bedømmelse ved at genindlæse siden.

Værktøjer

Mærke

Intet mærke tilknyttet denne artikel

Dokumentinfo

Publiceret af
Lene Brolund-Jensen
19.12.2014 kl. 10:03:03

Hop til afsnit