Demensvidensportalen bruger Javascript, men du har slået dette fra i din browser. Overvej at aktivere Javascript for at få den bedste oplevelse af portalen.
Information om cookies: DemensCentrum Aarhus bruger cookies til at opsamle statistik for brug af hjemmesiden. Du kan acceptere brugen af cookies eller læse mere om vores cookies.
 
 
Senest ændret
Mine rapporter
Tildelte rettigheder

Kopiering

Guldkornet - det gode råd til kolleger og fagfæller
En ældre mand med demenssygdom afvikler kommunikative evner både hvad (...)

En ældre mand med demenssygdom afvikler kommunikative evner både hvad angår forståelse og formulering. Hans modersmål er ikke dansk og har huller i både sit oprindelige sprog og i de tillærte sprog, hvilket kan høres når han gentager de samme ord, hvad enten det er på dansk eller det oprindelig sprog. Når borger taler sit modersmål, siger nogle medarbejdere: "Jeg forstår ikke, hvad du siger", og de vender opmærksomheden væk fra borger. Den bemærkning kan få borger til at opgive kontakten til medarbejderen. Årsagen er at medarbejderen fokuserer på opgaven, der skal løses,  istedet for at lytte til eller benævne, hvad han siger. Borger føler sig ikke set.  
En medarbejder fortæller, at hun bliver glad, når manden kopierer eller siger enkelte danske ord efter medarbejder. Det gør, at medarbejder føler sig mere forstået, og i bedre samklang med borger.

Hvorfor ikke bruge den viden omvendt? 

Medarbejderen kopierer og gentager det eller de fremmedartede ord, som borgeren bruger. Det viser sig, at manden reagerer med glæde og større ønske om at samarbejde/blive i relationen med den medarbejder, som han føler sig forstået af. Dette bliver vigtig viden for alle i relation med borgeren, da det at kopiere borgers ord, også kan bruges som afledende metode.

Pointe 1 er altså, at man skal forsøge at undgå konfrontation med ellers velmenende bemærkninger, og i stedet forsøge at bevare kommunikation og relationen på personen med demens' præmisser.

Pointe 2 er, at det bliver relationen mellem borger og medarbejder der skal være fokus på, før den egentlige opgave der skal løses hos borgeren.

Bedøm artiklen

Dig:
/5
Snit:
Tak for din bedømmelse (du gav /5). Du kan ændre din bedømmelse ved at genindlæse siden.

Værktøjer

Mærke

Intet mærke tilknyttet denne artikel

Øvrige emneord

Ingen emneord tilknyttet denne artikel

Dokumentinfo

Publiceret af
Lene Brolund-Jensen
25.02.2015 kl. 10:53:23

Senest revideret af
Anders Kristian Krogager Andersen
25.06.2015 kl. 11:36:06

Hop til afsnit