Demensvidensportalen bruger Javascript, men du har slået dette fra i din browser. Overvej at aktivere Javascript for at få den bedste oplevelse af portalen.
Information om cookies: DemensCentrum Aarhus bruger cookies til at opsamle statistik for brug af hjemmesiden. Du kan acceptere brugen af cookies eller læse mere om vores cookies.
 
 
Senest ændret
Mine rapporter
Tildelte rettigheder

Indhold fra forfatter: Lene Brolund-Jensen

Praksiseksempel
Person kan eller vil ikke drikke

Ældre dame med demens er i risiko for væskemangel, da hun ikke indtager væske. Der arbejdes med flere metoder, men det viser sig, at overdreven verbal og visuel guidning medvirker til at damen genkender og forstår hensigten med glas og væske. Herefter lykkes personale med indsatsen. (...)

Væskeindtag

Læs artikel

08-01-2014
Praksiseksempel
Nutid og datid - inddirekte realitetsorientering

I forbindelse med at en ældre dame var meget fokuseret på at komme hjem til tidligere hjem og ægtefælle (afdød) blev der med succes arbejdet med at tale i datid om hjemmet og ægtefællen. Med den metode blev det muligt at flytte fokus og almindelige plejeindsats blev markant nemmere. (...)

Afledning

Læs artikel

12-02-2014
Rapport
I afd. 2 juli 2014

Ingen emneord tilknyttet denne artikel

Læs artikel

07-07-2014
Praksiseksempel
Akutord som støtte til verbalt urolig person

For at lette kommunikationen aftales en række såkaldte "akut-ord" til at bruge i bestemte situationer (...)

AlzheimersSvær demensKommunikation

Læs artikel

16-07-2014
Guldkorn
Kopiering

Ingen emneord tilknyttet denne artikel

Læs artikel

24-02-2015
Guldkorn
Kopiering

Ingen emneord tilknyttet denne artikel

Læs artikel

25-02-2015
Dagbogsblad
OK Centret 06.05.2015 L

Øjenkontakt/læring i praksis: Det er vanskeligt/umuligt med relationsdannelse i ligeværdighed og øjenkontakt, når borger ligger ned og medarbejder står op. Træner viser dette i praksis ved at rejse sig op og stå tæt op ad medarbejder som sidder ned. Medarbejder udtrykker ubehag. Medarbejder afprøver ved følgende besøg og oplever positiv respons fra borger. Afslutning på dagen: medarbejder fortæller, at dagen har været spændende, da hun har observeret hvordan borger i løbet af (...)

Ingen emneord tilknyttet denne artikel

Læs artikel

08-05-2015
Dagbogsblad
Trænersag 11.05.15 OK Center E 04/15 L

Borger har vægttab, men afviser ofte maden der tilbydes. Borger har manglende koncentration, og kan vanskeligt fastholdes i måltidet. Borger søger ofte sin seng, når medarbejder har forsøgt at få borger til at sidde flere forskellige steder. Borger bliver madet, da hun lægger skeen efter få mundfulde. Medarbejder mener, at man skal acceptere et "nej" fra borger.EKSPERIMENT: Medarbejder giver borger mad på sengen, da hun er mest i ro her. (...)

Ingen emneord tilknyttet denne artikel

Læs artikel

15-05-2015
Dagbogsblad
trænersag OK Centret 13.05.15

Medarbejder oplever en smilende borger der flere gange idag tager selvstændigt initiativ til kontakt, efter at borger har været i bad og medarbejder har anvendt metoder fra den funktionsstøttende kommunikation. Borger har samarbejdet og har taget flere initiativer som har været målrettet opgaverne. (...)

Ingen emneord tilknyttet denne artikel

Læs artikel

15-05-2015
Dagbogsblad
Trænersag 13.05.15 OK Center E 04/15 L

Medarbejder oplever, at borger er vanskelig at fasholde i et måltid i fællesrum - og erfarer, at det har stor betydning for borger, at både maden og medarbejder er parat, når handlingen italesættes. Medarbejder oplever det grænseoverskridende at "tage over" i måltidet, og finder det udfordrende men ikke ukendt at bruge benævnelse i alle delhandlinger. (...)

Ingen emneord tilknyttet denne artikel

Læs artikel

01-06-2015