Demensvidensportalen bruger Javascript, men du har slået dette fra i din browser. Overvej at aktivere Javascript for at få den bedste oplevelse af portalen.
Information om cookies: DemensCentrum Aarhus bruger cookies til at opsamle statistik for brug af hjemmesiden. Du kan acceptere brugen af cookies eller læse mere om vores cookies.

Senest ændret
Mine rapporter
Tildelte rettigheder

Debat:
Kan jeg tillade mig at tage på ferie uden min ægtefælle?

Oprettet af Anders Kristian Krogager Andersen d. 18.11.2013 kl. 12:57

Et liv med demens er en udfordring for begge parter i forholdet. Det kræver overskud og energi for både personen med sygdommen og ægtefællen. Derfor kan man have brug for pauser til at genopbygge det overskud, der skal til for at hverdagen hænger sammen. 

På den baggrund kan der være god grund til at give sig selv lov til at tage på f.eks. ferie. Og til trods for at man ofte kan have tendens til at føle skyld over at forlade sin syge ægtefælle eller samlever, så bør det ikke blive en hindring. I sidste ende er det til gavn for begge parter. Danske og internationale undersøgelser har påvist en øget risiko for stress og deraf følgende sygdom hos pårørende. Derfor er det vigtigt, at man som pårørende passer på sig selv. 

Kommentarer (1)

• 1: Grethe Pedersen08.01.2015 kl. 15:08
    En tanke til overvejelse er, at kabinepersonalet i flyet altid siger til os: Husk at tage iltmasken på inden du hjælper andre. Så derfor rigtig god ferie !

Tilføj kommentar

Log ind for at kommentere.