Demensvidensportalen bruger Javascript, men du har slået dette fra i din browser. Overvej at aktivere Javascript for at få den bedste oplevelse af portalen.
Information om cookies: DemensCentrum Aarhus bruger cookies til at opsamle statistik for brug af hjemmesiden. Du kan acceptere brugen af cookies eller læse mere om vores cookies.

Senest ændret
Mine rapporter
Tildelte rettigheder

Debat:
Bilen er ejet af min demensramte ægtefælle, men jeg vil gerne sælge den. Hvad gør jeg?

Oprettet af Anders Kristian Krogager Andersen d. 22.11.2013 kl. 14:37

Det er en gængs problematik, at etpar hvor den ene part får en demenssygdom, kan blive udfordret af juridske spørgsmål. F.eks. ved ejerskab af ejendom eller bil.

Her kan opstå det problem, at ægtefællen med sygdommen ikke er i stand til at give samtykke til f.eks. salg. Sygdommen ødelægger ganske enkelt evnen til at give habilt samtykke. Og dermed låser sygdommen reelt for handlemulighederne. Man har fortsat sine almene rettigheder, og derfor kan den raske ægtefælle ikke gøre noget, der ikke gives samtykke til.

Altså er det første råd i forhold til problemetikken, at få lavet en fælles generalfuldmagt tidligt i forløbet, dvs. mens der stadig kan gives samtykke. 

Er sygdommen så fremskreden, at det habilt samtykke er besværliggjort, er processen længere og med ansøgning om værgemål. Denne situation er ganske svær, og derfor er den stærkeste anbefaling at erkende fremtidige behov og få ordnet formalia tidligt i sygdomsforløbet.

Kommentarer (2)

• 1: Lissie la Cour10.03.2014 kl. 12:24
    Ja jeg vil her anbefale brugen af generalfuldmagt, som i øvrigt nemt kan hentes på Ældresagens hjemmesid.
    • 2: Lissie la Cour10.03.2014 kl. 12:26 – som svar til #1
      Nå jeg glemte lige at sige at en bil kan godt sælges af ægtefællen uden accept - det handler om at man blot skal aflevere nummerpladerne

Tilføj kommentar

Log ind for at kommentere.